späť na zoznam článkov

Kvalitný spánok je o rovnováhe

Každý pozná ten nepríjemný pocit po ráne ,keď sa zle vyspí a prebudí sa s bolesťami, unavený, potom celý deň nestojí za nič, naopak keď sa dobre vyspíme a sme plný energie, tak je deň oveľa krajším, stihneme viac vecí a máme radosť zo života. Čo teda znamená "dobre sa vyspať"?

Klúčom je správný spánkový biorytmus

Kvalitný spánok posudzujeme podľa toho, ako sa nám zaspáva a ako sa nám vstáva, čo je subjektívne vnímanie. Objektívne je to čas medzi týmito momentmi. Dnes si kvalitu spánku môžete nechať zmerať v spánkových centrách, kde sa meria pohyb očí, aktivita mozgu a svalová aktivita. Cieľom je odhaliť pomer medzi dvoma hlavnými fázami spánku. Každá z nich má iný význam a ovplivňuje našu vitalitu behom nasledujúceho dňa ...

REM a n-REM fáza spánku

Prvá fáza plytký spánok REM, tejto fáze si triedime myšlienky, snívame, prebieha regenerácia mozgu, mozog pracuje na 100%, svalstvo je v napätí, počujeme, vnímame, cítime vône, prevalujeme sa a objavuje sa i námesačnosť.

Druhá fáza je hlboký spánok, mozog sa vypína, uvoľňuje sa svalstvo, nepočujeme, necítime, nevnímame, z hlbokého spánku nás ale môže prebudiť napríklad pud sebazáchovy, keď si napríklad preležíme ruku. Regeneruje sa fyzicky telo, nervový a imunitný systém, obnovuje sa pokožka a vo väčšej miere rastú rastú vlasy a nechty. 

Ako rovnováhy dosiahnuť?

Pomer REM a hlbokého spánku sa s našim vekom mení. Deti a študenti potrebujú viac fáze REM a s postupujúcim vekom si telo žiada viac regenerujúci n-REM fázu. Zdravý spánok, je spánok kľudný, keď nás nič neruší a naše telo ma ideálne podmienky k nerušenému spánku. V takomto prípade si telo samo dokáže regulovať pomer medzi jednotlivými fázami a našou úlohou je len tieto podmienky zaistiť.

Dlhodobý nedostatok spánku, nekvalitný spánok, ale taktiež nadbytok spánku zvyšuje riziko najrôznejších chorôb.

Viete, kde spíte?

Zásadný vplyv na kvalitu spánku má prostredie, v ktorom spíme. Základom zdravého lôžka je kvalitný matrac, ktorý vytvorí príjemnú klímu, prispôsobí sa telu a umožní správnu regeneráciu chrbát, kĺbov a svalov. Ďalej rošt ktorý umožní matracu dýchať a zlepší jej vlastnosti, to všetko robí 30% kvality spánku. Nesmie sa zabudnúť na prikrývku, ktorá dokáže regulovať teplotu a vlhkosť v lôžku.

Vo vytvorení príjemného prostredia nám pomôže taktiež ticho a dostatočná tma, príjemná vôňa a odpovedajúca teplota v spálni.


Posledné články

Nočné smeny, ako sa lepšie vyspať? 2.diel

Každý znáša striedanie smien inak. Pre niekoho je oveľa ľahšie zvládať nočnú smenu a vyhovuje mu byť cez noc aktívny a cez deň odpočívať. Ranné vtáčatá naopak radšej pracujú skoro od rána cez deň, ale večer už sú skoro v posteli.

čítať viac

Nočné smeny, ako sa lepšie vyspať?

Veľká časť zamestnaní sa bohužiaľ, nezaobíde bez striedania ranných, popoludňajších a nočných smien, alebo sa jedná o tzv. dvanástky, kedy sa striedajú iba denné a nočné smeny. Pri striedaní smien je neustále narušovaný váš režim a to prináša telu veľkú fyzickú aj psychickú záťaž.

čítať viac