späť na zoznam článkov

Kvalitný spánok je o rovnováhe

Každý pozná ten nepríjemný pocit po ráne ,keď sa zle vyspí a prebudí sa s bolesťami, unavený, potom celý deň nestojí za nič, naopak keď sa dobre vyspíme a sme plný energie, tak je deň oveľa krajším, stihneme viac vecí a máme radosť zo života. Čo teda znamená "dobre sa vyspať"?

Klúčom je správný spánkový biorytmus

Kvalitný spánok posudzujeme podľa toho, ako sa nám zaspáva a ako sa nám vstáva, čo je subjektívne vnímanie. Objektívne je to čas medzi týmito momentmi. Dnes si kvalitu spánku môžete nechať zmerať v spánkových centrách, kde sa meria pohyb očí, aktivita mozgu a svalová aktivita. Cieľom je odhaliť pomer medzi dvoma hlavnými fázami spánku. Každá z nich má iný význam a ovplivňuje našu vitalitu behom nasledujúceho dňa ...

REM a n-REM fáza spánku

Prvá fáza plytký spánok REM, tejto fáze si triedime myšlienky, snívame, prebieha regenerácia mozgu, mozog pracuje na 100%, svalstvo je v napätí, počujeme, vnímame, cítime vône, prevalujeme sa a objavuje sa i námesačnosť.

Druhá fáza je hlboký spánok, mozog sa vypína, uvoľňuje sa svalstvo, nepočujeme, necítime, nevnímame, z hlbokého spánku nás ale môže prebudiť napríklad pud sebazáchovy, keď si napríklad preležíme ruku. Regeneruje sa fyzicky telo, nervový a imunitný systém, obnovuje sa pokožka a vo väčšej miere rastú rastú vlasy a nechty. 

Ako rovnováhy dosiahnuť?

Pomer REM a hlbokého spánku sa s našim vekom mení. Deti a študenti potrebujú viac fáze REM a s postupujúcim vekom si telo žiada viac regenerujúci n-REM fázu. Zdravý spánok, je spánok kľudný, keď nás nič neruší a naše telo ma ideálne podmienky k nerušenému spánku. V takomto prípade si telo samo dokáže regulovať pomer medzi jednotlivými fázami a našou úlohou je len tieto podmienky zaistiť.

Dlhodobý nedostatok spánku, nekvalitný spánok, ale taktiež nadbytok spánku zvyšuje riziko najrôznejších chorôb.

Viete, kde spíte?

Zásadný vplyv na kvalitu spánku má prostredie, v ktorom spíme. Základom zdravého lôžka je kvalitný matrac, ktorý vytvorí príjemnú klímu, prispôsobí sa telu a umožní správnu regeneráciu chrbát, kĺbov a svalov. Ďalej rošt ktorý umožní matracu dýchať a zlepší jej vlastnosti, to všetko robí 30% kvality spánku. Nesmie sa zabudnúť na prikrývku, ktorá dokáže regulovať teplotu a vlhkosť v lôžku.

Vo vytvorení príjemného prostredia nám pomôže taktiež ticho a dostatočná tma, príjemná vôňa a odpovedajúca teplota v spálni.


Posledné články

Správny čas na výmenu vašich lôžkovín práve nastal.

Aj v lôžkovinách nájdeme niekoľko rozdielov, ktoré by ste mali poznať a pri výbere ložkovín sa nimi riadiť. Vedeli ste napríklad, že existujú tri druhy ložkovín? Alebo, že aj lôžkoviny môžu zabezpečovať stálu teplotu v lôžku? Tiež ste možno netušili, že lôžkoviny by sme mali meniť podľa ročných období. Je to pre vás novinka? Poďme sa na lôžkoviny pozrieť zblízka.
čítať viac

Ako ovplyvňuje šport kvalitu nášho spánku?

Spánok je základnou fyziologickou potrebou. V priebehu spánku regenerujeme, relaxujeme a obnovujeme energiu. Dlhodobý nedostatok spánku má veľký vplyv na naše zdravie a fyzičku. Dá sa teda povedať, že spánok ovplyvňuje náš výkon v akomkoľvek športe.
čítať viac