[email protected]
+421948062906
poradenská linka je dostupná Po - Pia od 8:00 do 18:00 a So - Ne od 9:00 do 16:00
Menu Zatvoriť
0 0 €
Váš košík je zatiaľ prázdny.

Pri zaspávaní pozor na modré svetlo!

Ako malí ste možno radi zaspávali so žiarovkou, aby ste sa toľko nebáli tmy okolo seba. Čiernočierna tma a úplné ticho je však pre spánok luxus, ktorý by si mal dopriať každý z nás. Súčasnou hrozbou a záťažou pre spánok a celý organizmus je však modré svetlo. Nielen počas dňa, ale predovšetkým večer a v noci sa vystavujeme účinkom tzv. modrého svetla vychádzajúceho z monitorov a našich chytrých zariadení, ktoré môžu ovplyvniť náš spánok a dokonca stáť za významným narušením spánkového biorytmu.

Spánok je nepostrádateľnou súčasťou každodenného života poukazujúceho na celkovú kvalitu tela a fyzického a mentálneho nastavenia. Nedostatok spánku, či porucha zaspávania sa pri dlhodobom opakovaní a trvaní stáva príťažou a vážnym problémom, ktorý by nemal byť prehliadaný.


 

Na spánku a jeho kvalite sa okrem iného podpisuje aj prítomnosť svetla, ktorá úzko súvisí s aktuálne rýchlo sa vyvíjajúcou modernou dobou. Nejedná sa iba o vnútorné umelé zdroje svetla, ktoré môžu narúšať spánkové cykly v priebehu noci. Zvlášť mladší ľudia a mládež sa stretávajú s vystavovaním sa negatívnych účinkov tzv. modrého svetla vychádzajúceho z monitorov, televízií a chytrých zariadení. Práve z týchto dôvodov je mládež k tomuto náchylnejšia, pretože využívanie elektrotechnických zariadení pred spánkom je u nich výraznejšia a imunita spoločne s odolnosťou je nižšia. Ani častejšie sa objavujúce LED žiarovky, ktoré s prísľubom úspor prenikajú do našich spální nie sú veľmi zdraviu prospešné.

Potláčanie melatonínu

Modré svetelném spektrum je vo veľkej miere prirodzene obsiahnuté v slnečnom svetle a má tak bezprostredný dopad na náš biorytmus. Preto tak stojí za úbytkom tvorby melatonínu, ktorý je tvorený výhradne za tmy a reguluje zaspávanie a jednotlivé fázy spánku. Tým dochádza nielen k oddialeniu zaspávania, ale aj zníženiu celkovej kvality spánku.

Modré svetlo navyše aktivuje receptory sietnice viac ako biele svetlo. Pri dlhodobom zaspávaní pri zapnutej televízií alebo čítania z podsietených dispejov pred spaním sa vystavujeme riziku depresií, spánkových porúch či oslabení imunitného systému.

Pri zdravotných obtiažiach nesmieme zabudnúť kardiovaskulárne ochorenia alebo nádorové bujnenie. Práve melatonín stojí za kvalitou a hĺbkou spánku, jeho tvorba je však akýmkoľvek svetelným zdrojom potláčaná.


 

Nebezpečné čítanie pred spánkom

Modré svetlo môže stáť za významným narušením spánkového biorytmu. Na prevenciu alebo zvlášť v prípade, keď trpíte akýmikoľvek, aj malými problémami so spánkom a zaspávaním, vyskúšajte odstrániť všetky LED žiarovky s modrým svetlom zo svojej spálne. Odložte tablety a smartphony ďaleko od postele a skúste sa zbaviť modrého svetla vo svojej bezprostrednej blízkosti asi 3 hodiny pre tým, než sa uložíte ku spánku.

„Vystavovanie sa modrému svetlu spôsobuje oneskorenie biologických hodín, teda odďaľovaniu zaspávania a následne nedostatku spánku. Znepokojujúce je to v prípade ľudí pracujúcich na zmeny a tých, ktorí sa neskoro večer vystavujú modrému svetlu z podsietených obrazoviek, najmä však detí a dospievajúcich".

Vysvetľuje Claude Gronfier, neurobiológ pôsobiaci vo francuzskom štátnom ústave zdravotníctva a lekárskehom výskumu INSERM.

Pre lepšie zaspávanie nezabúdajte na kvalitný matrac a vankúš. Využite aj okenné rolety a masky na spanie, ktorá vám pripraví vhodném svetelné podmienky pre výdatnejší spánok.