DOPRAVA MATRACOV A POSTELÍ ZADARMO
[email protected]
+421948062906
poradenská linka je dostupná Po - Pia od 8:00 do 18:00 a So - Ne od 9:00 do 16:00
Menu Zavrieť
0 0 €
Váš košík je zatiaľ prázdny.
Úvodná strana Blog Tipy pre zdravý spánok Pri zaspávaní pozor na modré svetlo!

Pri zaspávaní pozor na modré svetlo!

Ako malí ste možno radi zaspávali so žiarovkou, aby ste sa toľko nebáli tmy okolo seba. Čiernočierna tma a úplné ticho je však pre spánok luxus, ktorý by si mal dopriať každý z nás. Súčasnou hrozbou a záťažou pre spánok a celý organizmus je však modré svetlo. Nielen počas dňa, ale predovšetkým večer a v noci sa vystavujeme účinkom tzv. modrého svetla vychádzajúceho z monitorov a našich chytrých zariadení, ktoré môžu ovplyvniť náš spánok a dokonca stáť za významným narušením spánkového biorytmu.

Spánok je nepostrádateľnou súčasťou každodenného života poukazujúceho na celkovú kvalitu tela a fyzického a mentálneho nastavenia. Nedostatok spánku, či porucha zaspávania sa pri dlhodobom opakovaní a trvaní stáva príťažou a vážnym problémom, ktorý by nemal byť prehliadaný.


 

Na spánku a jeho kvalite sa okrem iného podpisuje aj prítomnosť svetla, ktorá úzko súvisí s aktuálne rýchlo sa vyvíjajúcou modernou dobou. Nejedná sa iba o vnútorné umelé zdroje svetla, ktoré môžu narúšať spánkové cykly v priebehu noci. Zvlášť mladší ľudia a mládež sa stretávajú s vystavovaním sa negatívnych účinkov tzv. modrého svetla vychádzajúceho z monitorov, televízií a chytrých zariadení. Práve z týchto dôvodov je mládež k tomuto náchylnejšia, pretože využívanie elektrotechnických zariadení pred spánkom je u nich výraznejšia a imunita spoločne s odolnosťou je nižšia. Ani častejšie sa objavujúce LED žiarovky, ktoré s prísľubom úspor prenikajú do našich spální nie sú veľmi zdraviu prospešné.

Potláčanie melatonínu

Modré svetelném spektrum je vo veľkej miere prirodzene obsiahnuté v slnečnom svetle a má tak bezprostredný dopad na náš biorytmus. Preto tak stojí za úbytkom tvorby melatonínu, ktorý je tvorený výhradne za tmy a reguluje zaspávanie a jednotlivé fázy spánku. Tým dochádza nielen k oddialeniu zaspávania, ale aj zníženiu celkovej kvality spánku.

Modré svetlo navyše aktivuje receptory sietnice viac ako biele svetlo. Pri dlhodobom zaspávaní pri zapnutej televízií alebo čítania z podsietených dispejov pred spaním sa vystavujeme riziku depresií, spánkových porúch či oslabení imunitného systému.

Pri zdravotných obtiažiach nesmieme zabudnúť kardiovaskulárne ochorenia alebo nádorové bujnenie. Práve melatonín stojí za kvalitou a hĺbkou spánku, jeho tvorba je však akýmkoľvek svetelným zdrojom potláčaná.


 

Nebezpečné čítanie pred spánkom

Modré svetlo môže stáť za významným narušením spánkového biorytmu. Na prevenciu alebo zvlášť v prípade, keď trpíte akýmikoľvek, aj malými problémami so spánkom a zaspávaním, vyskúšajte odstrániť všetky LED žiarovky s modrým svetlom zo svojej spálne. Odložte tablety a smartphony ďaleko od postele a skúste sa zbaviť modrého svetla vo svojej bezprostrednej blízkosti asi 3 hodiny pre tým, než sa uložíte ku spánku.

„Vystavovanie sa modrému svetlu spôsobuje oneskorenie biologických hodín, teda odďaľovaniu zaspávania a následne nedostatku spánku. Znepokojujúce je to v prípade ľudí pracujúcich na zmeny a tých, ktorí sa neskoro večer vystavujú modrému svetlu z podsietených obrazoviek, najmä však detí a dospievajúcich".

Vysvetľuje Claude Gronfier, neurobiológ pôsobiaci vo francuzskom štátnom ústave zdravotníctva a lekárskehom výskumu INSERM.

Pre lepšie zaspávanie nezabúdajte na kvalitný matrac a vankúš. Využite aj okenné rolety a masky na spanie, ktorá vám pripraví vhodném svetelné podmienky pre výdatnejší spánok.


 
Táto stránka používa technológiu cookies na vylepšenie vášho zážitku.