späť na zoznam článkov

Trápi vás chrápanie? Čo ho spôsobuje a ako ho riesiť

Chrápanie. Nepríjemný fenomén nielen pre spáčov, ale aj pre spolunocľažníkov. Dochádza ku nemu kvôli obmedzenej priechodnosti horných dýchacích ciest. Keď sú pri vdychovaní dýchacie cesty zúžené, vzduch sa musí pohybovať rýchlejšie, čím sa zvýši tlak v krku a čap i mäkké podnebie začne vibrovať.

Čo chrápanie spôsobuje

Chrápanie postihuje najmä mužov, ale ženám sa tiež nevyhýba a nie nadarmo je tak považované za najväčšieho strašiaka pokojného partnerského spania. Na zníženie alebo vylúčenie chrápania je nutné odhaliť príčinu, ktorou najčastejšie môžu byť nasledujúce faktory:

Nachladnutie

Platí len v prípade, že vás chrápanie netrápi dlhodobo. Dôvodom chrápanie je prekážka v dýchacích cestách. Po vyliečení chrápanie zase miznú.

Alkohol

Pri konzumácii väčšieho množstva alkoholu, hlavne pred spaním, dochádza k uvoľneniu krčného svalstva. To má potom za následok tlak na dýchaciu trubicu, ktorá je týmto zúžená a vzduch zle prúdi.

Fajčenie

Ak fajčíte, dávate chrápaniu veľký priestor. Sliznica fajčiara je totiž viac zdurená než sliznica nefajčiara. Naviac u silných fajčiarov môžu vznikať rôzne zápalové procesy, ktoré chrápaniu taktiež napomáhajú. Naviac zvyšuje produkciu hlienov v nose a hrdle a dráždi pľúca.

Nadváha

Chrápanie sa tiež zhoršuje nadváhou či obezitou. Tukové tkanivo v krku tlačí na dýchaciu trubicu a opäť obmedzuje priechodnosť vzduchu

Organické zmeny

Chrápanie môže byť spôsobené aj fyziologickými zmenami, ako skrivenie nosnej prepážky, zdurenými nosnými mandľami, alebo zápalom mandlí, či nosnými polypmi. Tie obzvlášť počas spánku spôsobujú výrazné zúženie horných dýchacích ciest.

Starnutie

Aj keď je proces starnutia prirodzený, má nepríjemné vedľajšie účinky. Jedným z nich je uvoľnenie svalov na krku, ktoré podobne ako pri nadváhe obmedzujú priechodnosť vzduchu.

Ako bojovať proti chrápaniu?

S bojom proti chrápaniu vám môže pomôcť niekoľko vecí. Jedným z nich je zmena životného štýlu. V praxi to znamená prestať fajčiť a výrazne obmedziť alkohol. Tiež vám prospeje zmeniť jedálníček a zahrnúť pohybové aktivity, vďaka ktorým sa budete cítiť lepšie. To platí zvlášť v prípadoch, pokiaľ máte nadváhu.

Zmena spacích návykov

Kľúčová je tiež zmena spacích návykov a polohy pri spánku. Pokiaľ ste napríklad zvyknutý spať na chrbte, naučte sa namiesto toho spať na boku. Horná časť tela by tiež mala byť správne zarovnaná, v čom vám pomôžu ortopedické vankúše, ktoré vám poskytnú komfort i dostatočnú oporu.

Taktiež môže pomôcť, keď budete mať hlavu vyššie ako nohy. Tým dôjde k poklesu váhy, ktorá pôsobí na dýchacie cesty.

Prostredie má na kľudný spánok tiež veľký vplyv. Napríklad keď máte v spálni suchý vzduch, ten vysušuje váš krk a sliznice a môže prispievať ku chrápaniu. Svoje určite urobí aj čisté prostredie, v ktorom sa nevyskytuje peľ, prach, zvieracie chlpy alebo iné alergény, ktoré vás môžu v noci dráždiť.

Aromaterapia a sprcha

Svoje dýchacie cesty môžete podporiť napríklad horúcou sprchou pred spaním. Veľmi užitočné je tiež, rovnako ako v prípade chrípky, inhalovať slanú vodu, alebo obohatenú o bylinky. Tá vám krásne uvoľní dýchacie cesty. Vyskúšať môžete i rôzne vonné relaxačné sviečky.

Lekárska pomoc

Ak je chrápanie dlhodobý problém, ktorý trápi nielen vás ale i vaše okolie a nič z daných rád nepomáha, potom je na čase začať problém konzultovať s lekárom. Na chrápanie existujú lieky i rôzne nosné spreje, ktoré majú za úlohu posilniť dýchaciu trubicu a prečistiť dýchacie cesty. Na špecializovaných klinikách sa tiež môžete objednať na odstraňovanie chrápania laserom, čo je zákrok, kedy lekár laserom odstráni nadbytočnú časť mäkkého podnebia a vytvoria v ňom zárezy. Tieto zmeny vystužia celé podnebie a k nežiadúcim vibráciám už nedochádza.

Pozor na spánkovú apnoe

Bežné chrápanie sa významne odlišuje od spánkového apnoe, ktoré je závažným zdravotným problémom. Zatiaľ čo obyčajné chrápanie predstavuje problém predovšetkým pre okolie spáča, u ľudí postihnutých spánkovým apnoe je dýchanie i sprievodné chrápanie prerušované, často dochádza k zástavám dychu a v dôsledku toho sa môžu vyvinúť závažné kardiovaskulárne alebo metabolické ochorenia.

Ak teda vaše okolie spozoruje, že v noci nepravidelne dýchate, alebo sa vy sami v noci často budíte s pocitom, že sa dusíte, vyhľadajte lekára a poraďte sa s ním o ďalších krokoch.


Posledné články

Ako ovplyvňuje šport kvalitu nášho spánku?

Spánok je základnou fyziologickou potrebou. V priebehu spánku regenerujeme, relaxujeme a obnovujeme energiu. Dlhodobý nedostatok spánku má veľký vplyv na naše zdravie a fyzičku. Dá sa teda povedať, že spánok ovplyvňuje náš výkon v akomkoľvek športe.
čítať viac

10 tipov, jako si ušetriť viac času na spanie 1. diel

Každý z nás má veľa povinností a každodenných činností, ktoré musí zvládnuť spraviť včas a kvalitne. Najjednoduchším spôsobom, ako si ušetriť čas, ktorý niekedy aj nevedome začneme robiť je, že začneme okrádať náš spánok.
čítať viac