späť na zoznam článkov

Pri zaspávaní pozor na modré svetlo!

Spánok je nepostrádateľnou súčasťou a mernou hodnotou celkovej kvality života. Nedostatok alebo porucha zaspávaní sa pri dlhodobom trvaní stáva vážnou a mnohokrát opomínanou problematikou, ktorá by za žiadnych okolností nemala byť prehliadaná.

Modré svetlo v spálni

Podľa výskumov zo všetkých častí sveta sa na spánku a jeho kvalite okrem iného podpisuje aj prítomnosť svetla, ktoré úzko súvisí s aktuálne nastavenou modernou dobou. Nejedná sa len o umelé vonkajšie zdroje svetla, ktoré môžu narušiť spánkové cykly počas noci. Predovšetkým potom mladší ľudia a mládež sa potýka vystavovaním sa negatívnym účinkom takzvaného modrého svetla vychádzajúceho z monitorov, televízorov a našich chytrých zariadení. Takisto nesmieme zabudnúť na čoraz častejšie sa objavujúce LED žiarovky, ktoré s príchodom atraktívnej úspornej módy, prenikajú aj do našich snov. Modré svetlo však môže stáť za významným narušením spánkového biorytmu.

Potláčanie melatonínu

Modré svetelné spektrum je vo veľkej miere prirodzene obsiahnuté v slnečnom svetle a má tak bezprostredný vplyv na náš biorytmus. Menovite potom stojí za úbytkom tvorby melatonínu, ktorý je tvorený výhradne za tmy a reguluje zaspávanie a jednotlivé fázy spánku. Tým dochádza nielen k oddialeniu zaspania, ale aj znížení celkovej kvality spánku.

Modré svetlo navyše aktivuje receptory sietnice stokrát viac, než biele svetlo. Pri dlhodobom zaspávaní u zapnutej televízie alebo čítaní z podsvietených displejov pred spaním sa vystavujeme riziku ochorení ako sú depresia, spánkové poruchy či oslabenie imunitného systému.

Pri výpočte zdravotných ťažkostí nesmieme opomenúť kardiovaskulárne choroby alebo nádorové bujnenie. Práve melatonín stojí za kvalitou a zároveň hĺbkou spánku, jeho tvorba je však akýmkoľvek svetelným zdrojom potláčaná.

Nebezpečné čítanie pred spaním

Ak trpíte spánkovou poruchou v akejkoľvek podobe alebo vyššie uvedenými komplikáciami, vyskúšajte odstrániť všetky LED žiarovky s modrým svetlom zo svojej spálne. Odložte tablety a smartphony ďaleko od postele a nepúšťajte modré svetlo do svojej bezprostrednej blízkosti zhruba 3 hodiny pred tým, než sa uložíte k spánku...

„Vystavenie modrému svetlu spôsobuje oneskorovanie biologických hodín, teda odďaľovanie zaspania a následný nedostatok spánku. Znepokojujúce je to v prípade ľudí pracujúcich na smeny a tých, ktorí sa neskoro večer vystavujú modrému svetlu z podsvietených obrazoviek, najmä potom detí a dospievajúcich."

Vysvetľuje Claude Gronfier, neurobiológ pôsobiaci vo Francúzskom štátnom ústave zdravotníctva a lekárskeho výskumu INSERM.

Pre lepšie zaspávanie nezabúdajte na kvalitný matrac a vankúš. Využite tiež roliet v okne a masky na spanie, ktorá vám pripraví dokonalé svetelné podmienky (tmu) pre výdatnejší spánok. Práve z týchto dôvodov je mládež náchylnejšia na ochorenia pri každej zmene teploty, keďže využívanie elektrotechnických zariadení pred spánkom je markantnejšie a imunita spoločne s odolnosťou nižšia.


Posledné články

Ako ovplyvňuje šport kvalitu nášho spánku?

Spánok je základnou fyziologickou potrebou. V priebehu spánku regenerujeme, relaxujeme a obnovujeme energiu. Dlhodobý nedostatok spánku má veľký vplyv na naše zdravie a fyzičku. Dá sa teda povedať, že spánok ovplyvňuje náš výkon v akomkoľvek športe.
čítať viac

10 tipov, jako si ušetriť viac času na spanie 1. diel

Každý z nás má veľa povinností a každodenných činností, ktoré musí zvládnuť spraviť včas a kvalitne. Najjednoduchším spôsobom, ako si ušetriť čas, ktorý niekedy aj nevedome začneme robiť je, že začneme okrádať náš spánok.
čítať viac