späť na zoznam článkov

Prejavy spánkovej deprivácie u detí

Spánok je dôležitou súčasťou nášho života. Jeho nedostatok ale neovplyvňuje iba dospelých. Môže sa objaviť tiež u detí, u ktorých sa avšak prejavuje inak. Napriek tomu, že príčiny aj prejavy môžu byť u detí iné, ovplyvňujú často celú rodinu. Aké sú príčiny nespavosti u detí a ako ich odhaliť?

Jak na nespavost u dětí

Kvalitný spánok je dôležitý

Pre dieťa je spánok kľúčový a potrebuje ho veľmi veľa. Samozrejme záleží ako staré je dieťa, napríklad novorodenec by mal spať až 15hodín denne, malý školák 8-10 hod. denne.

U detí, ktoré spia menej, než potrebujú, sa môže vyskytnúť spánková deprivácia, prejavujúca sa nasledujúcimi spôsobmi:

Podráždenosť

Batoľatá neutíšiteľne plaču, väčšie deti sú protivné, tiché a plačlivé. Nebavia ich veci, ktoré normálne áno a reagujú na všetko negatívne. Často i odmietajú jesť.

Večerná malátnosť

Aj keď je dieťa veľmi ospalé, až pomaly apatické, spať tvrdo odmieta.

Problémy pri zaspávaní

Nech sa snažíte akokoľvek, dieťa proste nezaspí. Batoľatá sú schopné preplakať i celú noc, väčšie deti sa prevaľujú, pozerajú do stropu alebo sa potajme s niečím hrajú.

Časté prebúdzanie v noci

Aj keď už dieťa konečne zaspí, radosť netrvá dlho, pretože sa v pravidelných intervaloch budí. Bábätká budia rodičov plačom, väčšie deti chodia do spálne.

Nepravidelný spánok

Zvlášť u malých detí sa rodičia snažia o poriadok a pravidelnosť. Rovnaký čas ukladajú dieťa k poobednému, alebo večernému spánku. Pokiaľ sa dieťaťu nedarí zaspať, nabúra celý režim a potom býva buď preťažené, alebo má moc malý interval medzi jednotlivými dobami odpočinku.

Zmena spávania

Pokiaľ dieťa trpí poruchou spánku dlhodobo, môže sa u neho prejaviť razantná zmena spávania. Veľmi častá je agresia, kedy dieťa útočí na rodičov a súrodencov, často sa zlostí, chová sa impulzívne.

Často trieda nálady, môže byť i prehnane hyperaktívne. U starších detí sa to prejavuje ako porucha pozornosti, zhoršenie sústredenia i pamäti.


Čítajte ďalej: ako deťom pomôcť s nespavosťou?


Posledné články

Pokojný a zdravý spánok v tehotenstve – 3. trimester

Týždne plynú a vaše dieťatko v brušku rastie ako z vody. Tehotenské bruško sa zväčšuje a vy už vhodnú polohu pre spánok hľadáte stále horšie. Navyše ju zase za chvíľu musíte meniť a tak sa váš spánok skôr mení na prerušované driemanie. Ako sa teda ešte vyspať kvalitne ako bábätko príde na svet?
čítať viac

Pokojný a zdravý spánok v tehotenstve – 2. trimester

V druhom trimestri tehotenstva dochádza k celkovému upokojeniu. Ranné nevoľnosti už ustupujú a vaše tehotenstvo vás zatiaľ nijako neobmedzuje. Aj napriek tomu je dobré dodržiavať niektoré zásady pre zdravý spánok.
čítať viac