späť na zoznam článkov

Poruchy spánku - časť 4. Parasomnia

V štvrtom diele nášho serálu si predstavíme spánkové poruchy, ktoré spadajú do kategórie parasomnie. Jedná sa o rôzné netypické či abnormálne prejavy, ktoré sa objavujú behom spánku alebo tesne po prebudeniu. Patria sem poruchy ako námesačnosť, nočné desy a nočné mory. V dnešnom diely sa zameriame na námesačnosť teda somnambulismus.

Poruchy spánku - Parasomnia

Čo je vlastne námesačnosť a ako vzniká?

Ako už sme si v úvode povedali, námesačnosť spadá do súboru porúxh známych ako parasomnie. Námesačnosť je stav medzi spánkom a bdelosťou. Osoby takto postihnuté sa čiastočne prebúdzajú z hlbokého spánku vo fáze NREM, kedy telo nespí a svaly fungujú normálne. Motorický systém sa tak aktivuje bez súčastného dosiahnutia bdelosti a chovanie námesačného človeka je bez kontroly.

Tento stav je nebezpečný, chorý si totiž neuvedomuje, čo robí, a tak si môže nevedomky ublížiť. Prečo táto porucha vzniká nie je celkom jasné - súvisí však s fungovaním mozgu behom spánku.

Ako sa prejavuje?

V stave námesačnosti sa človek chová a vykonáva činnosti ako keby bol v bdelom stave. Ide predovšetkým o vstávanie a pohyb mimo posteľ, o ktorých jedinec ale nevie a ani si ich po prebudení nepamätuje. Časté sú prejavy ako posadenie sa na posteľ, chodenie po dome , vykonávanie potrieb ( jedlo, wc, pitie...), stereotypné premiestňovanie vecí a pod. Námesačný človek pritom môže, ale nemusí mať zatvorené oči, ojedinelé nie su ani mierne halucinácie, kde si myslí že vidí niečo iného ako tam v skutočnosti je. Zároveň je schopný, aj keď pomerne zmätene, komunikovať s okolím a odpovedať na otázky. Charakteristický je neprítomný výraz tváre a nesústredenosť.

Pokiaľ je námesačný niekto z vašej rodiny a vy ho v tomto stave stretnete, nemusíte ho budiť. Pokiaľ by ste ho totiž zobudili, zbytočne ho vystavíte šoku a stresu, kde je a čo tam robí. Úplne postačí, keď ho odvediete do postele a uložíte ho, ráni si aj tak nebude nič pamätať.

Je nebezpečná?

Námesačnosť sama o sebe nie je nemezpečná, záleží však na rôznych faktoroch - napríklad či je postihnutý dospelý človek alebo dieťa. U detí je totiž somnambulismus výrazne častejší ako u dospelých osôb. Pokiaľ teda uvidíte vaše dieťa v námesačnom stave, nemusíte hneď volať odborníka. Zhruba 30% detí ho totiž v dobe dospievania zažije aspoň raz. Môže za to pravdepodobne fakt, že námesačnosť sa vyskytuje v terej až štvrej fázy spánku a práve u detí sú tieto fázy častejšie a dlhšie. Zároveň sa im vyvýja mozog a niektoré funkcie zatiaľ nemusia fungovať dokonale, čo môže prispieť k častejším nočným výletom. Pokiaľ nie je dokončený proces dozrievania detského m ozgu - prechod medzi jednotlivými fázamy spánku preto nemusí byť úplne plynulý.V drtivom percente prípadov somnabulismus v dospievaní zmyzne. Nebezpečie tejto poruchy spočíva najviac v tom, že dieťa sa môže ľahko zraniť. V spánku si totiž neuvedomuje, čo robí a tako môže niekde spadnúť, odísť z domu ale sa inak zraniť. Je tak na mieste učiniť určité opatrenia - napr. zaistiť okná alebo zamknúť dvere.

U dospělých osôb je námesačnosť menej častá, samozrejme pod vplyvom určitých faktorov popípasných nižšie s amôže objaviť. Tu je na mieste potom strážiť počet jednotlivých epizód a ako dlho sa človek s týmto stavom stretáva. Zpozornejte v prípade, že ste námesačný viackrát ako raz mesačne. V tomto prípade je potom dobré svoj problém konzultovať u neurológa alebo v spánkovej poradni. Na námesačnosť sa môžu podávať lieky alebo sa jej dá predchádzať - pokiaľ sa napr. budíte pravidelne v určitú hodinu, nie je nič jednoduchšien ako si 15 minút pred touto hodinou nastaviť budík a zobudíte sa.

Možné príčiny a spúšťače

Aj keď presná príčina, prečo sa námesačnosť prejavuje, nie je ešte úplne prezkúmaná, napriek tomu k nej napomáhajú nasledujúce faktory:

Spánková deprivácia

Ďalšia príčina, vďaka ktorej, sa môže objaviť námesačnosť je dlhodobý nedostatok spánku.Nevyspatosť negatívne ovplyvňuje telo, mozok aj celkovú výkonnosť organizmu.Pokiaľ sa jedná o krátkodobú či nárazovú záležitosť, nie je nič jednoduchšie, ako si dostatočne odpočinúť a "dospať sa".Samozrejme ak sa jedná o dlhodobejší stav, je možné, že trpíte nespavosťou a tento stav musíte liečiť. Insomnia totiž nie len zhoršuje imunitu, schopnosť premýšľať a znižuje celkovú kvalitu života, ale tak isto sa z nej môže stať chronická varianta.

Príznak inej choroby

Námesačnosť sa tak isto môže prejavovať ako syndrom inej choroby. Môže signalizovať rôzne psychické poruchy, nadmerný stres, ale tak isto aj inú spánkovú poruchu. Najčastiejšia sa udáva v spojitosti so spánkovou apnoe. Najčastejšie sa udáva do spojitosťou so spánkovou apnoe, ktorá sa považuje za nebezpečné ochorenie.Pokiaľ, okrem námesačnosti, si váš partner sťažuje na chrápanie, prebúdzate sa v noci s pocitom dušnosti a behom dňa ste nevyspatý a nemôžete sa koncentrovať, tak zpozornejte. Skutočne by mohlo ísť o spánkovú apnoe.

Vyčerpanie alebo extrémne vyťaženie

Telo by malo mať určitý rytmus a poriadok a ten by sa mal dodržiavať. Pokiaľ sa nezdravo zaťažuječte, či už v práci, zábavu alebo nadmernou telesnou záťažou , môže sa u vás prejaviť námesačnosť.

Psychika a potlačované emócie

Dobrý psychický stav je pol zdravia človeka a možno si ani neuvedomujete, aký veľký vplyv na ľudské zdravie má stres, depresia alebo akékoľvek dlhodobé negatívne emócie, ktoré v sebe možno zadržujete. Ni elen telo, ale aj hlava totiž potrebuje odpočívať. Psychickou nerovnováhou si môžete privolať aj ďaľšie, ďaleko závažnejšie problémy, než len občasný nočný výlet.

Lieky

Námesačnosť môžu spustiť aj niektoré druhy liekov, ktoré užívate. Pokiaľ ten to stav zpozorujere vy alebo niekto z vášho blízkeho okolia, môžete skontaktovať vášho lekára a poradiť sa s ním o ďalšom postupe. Avšak ak lieky beriete len krátkodobo, je veľmi pravdepodobné, že po dokončení liečby námesačnosť zmyzne a vy sa vrátite späť do normálu.

Drogy a alkohol

Drogy a veľké množstvo alkoholu skutočne môžu vyvolávať somnambulismuz. Keď si odmyslíte, aké množstvo nžiaducich látok sa do tela dostáva, zamerajte sa na to, ako tieto látky pôsobia na spánok. Alkohol by sa nikdy nemal piť pred spaním. Aj keď sa zdá že práve po použití alkoholu sa lepšie spí, opak je pravdou. V dobe jeho rozkladania totiž alkohol zplytčuje spánok. Opitý človek potom zle spí, často sa prevaluje , ľahšie sa vzbudí a po zobudení je dehydratovaný. Naviac alkoholom či drogami omámený mozog môže zle prechádzať do jednotlivých spánkových fáz a tým spôsobovať bámesačnosť.

Genetické faktory

Na prepuknutie námesačnosti sa z veľkej časti môžu podielať aj genetické faktory a predpoklady. ak sa vo vašej rodine somnambulismuz niekedy prejavil aleo ste ho mali vy osobne, je pravdepodobné, že k nemu bude mat predpoklady aj vaše dieťa.

Vonkajšie podnety

Tu sa jedná len o spúšťač, ktorým sa námesačnosť naštartuje. Pokiaľ je v miestnosti , kde človek so somnambulizmom zasoáva, nejaký rušivý element, môže ho čiastočne prebudiť. Týmto narušiteľom môže byť čokoľvek - zapnutý televízor, veľa svetla, zvoniaci telefón, ruch z ulice alebo príliž níska alebo vysoká teplota.

Narušený denný režim

Posledným faktorom, ktorý môže byť zodpovedný za námesačnosť je prehádzaný režim. Vysoko nezdravé je pracovať na zmeny - telu veľmi prospieva pravidelný režim. Rizikové sú nočné smeny alebo ponocovanie. Pokiaľ organizmus navyknete na to, že spíte cez deň, narušujete tým tvormu melatonínu, ktorý sa tvorí v noci a potrebujeme ho k bezproblémovému zaspávaniu. Zo spánku vás behom dňa môže vyrušiť omnoho viac vecí.

Ako sa zbaviť námesačnosti?

Somnambulismuz sám o sobe vôbec neškodí, avšak člověk si v tomto stave môže ľahko ublížiť, je preto na mieste zaviesť preventívne opatrenia. Príjemné to nemusí byť taktiež rodine či niekomu s kým zdieľate spálňu. Ako sa tejto poruchy spánku zbaviť, alebo ju aspoň výrazne omedziť?

Prostredie

Veľmi dôležité je aj prostredie v ktorom zaspávate. Spálňa alebo detská izba by mala byť čistá uprataná, usporiadaná, vzdušná a mala by mať príjemnú teplotu. Zamreajte sa aj na vybavenie - hlavne posteľ. Pokiaľ spíte na starej posteli s preležaným matracom, priamo si pozývate poruchy spánku do svojej spálne. Nezáleží aký typ postele si vyberiete, či čalúnenú alebo posteľ z masívu, dôležité je, aby mala pevnú konštrukciu a bola dostatočne priestranná. Daľšia dôležitá vec je vhodný matrac, který sa bude prispôsobovať vašim potrebám a zvykom, bude poskytovať oporu telu a bude sa vám na ňom dobre ležať.

Z izby, kde spíte, odneste všetkú elektroniku, zdroje svetla, ktoré sa nedajú vypnúť a iné veci ktoré by vás v priebehu noci mohli rušiť. Zaistite si tmu (závesy, žalúzie, rolety...) a nezaspávajte pri televízii alebo notebooku.

Návyky

Dôležitá je správna spánková hygiena. Vytvorte si pravidelný spánkový režim – choďte spať a vstávajte v určitú rovnakú hodimnu. Zvlášť deťom môžu pomôcť rôzne rituály, ktoré im navodia asociáciu, že je čas ísť spať. Môže to byť kúpeľ alebo rozprávka pred spaním.

Nejezdte aspoň tri hodiny pred spaním, na noc necvičte a zabudnite na alkohol, kávu či iné stimulanty. tak isto sa vyhnite hádkam či riešeniu nepríjemných záležitostí. Pokiaľ patríte k ľuďom, ktorý pred zaľahnutím do postele sledujú televízor alebo pracujú pri počitači, zkuste ich vypnúť a miesto pozerania do monitoru si prečítajte knihu alebo sa porozprávajte s partnerom o tom, aký ste mali deň. Tým sa naladíte na kľudový režim, lepšie zaspíte a spánok bude celkovo kvalitnejši a neprerušovaný.

Psychická pohoda

Na každého doliehajú rôzne starosti a je takmer nemožné byť v úplnom kľude a pohode. Záleži vsak, ako na seba neradostné chvíle necháte pôsobiť a do akej miery vám narušujú bežný život. Pokiaľ sa vystavujete dlhodobému stresu, môže sa prejaviť rôznymi zdravotnými problémami, ktoré sa môžu stupňovať. snažte sa preto akúkoľvek nepriazeň osudu, na ktorú vaše sily nestačia, nehambyte sa poradiť s odborníkom.

Sami doma sa potom s problémami môžete popasovať pomocou meditácie, fyzickej aktivity a času pre seba a svoje koníčky. Tak isto aj bylinky sa môžu ukázať ako účinné - vyzkúšajte si každý deň pred spaním spraviť medovkový čaj, ktorý vás ukľudní a príjmene vás uloží ku spánku.


Posledné články

Trápi vás prehrievanie v lôžku behom letných mesiacov? Stop prebdeným nociam.

Mnoho ľudí sa so zvyšujúcimi teplotami začne počas spánku budiť, odkopáva perinu a následne sa zase prikrýva, pretože im začne byť chladno. Ako vyriešiť zmeny teplôt raz a navždy?
čítať viac

Nočné smeny, ako sa lepšie vyspať? 2.diel

Každý znáša striedanie smien inak. Pre niekoho je oveľa ľahšie zvládať nočnú smenu a vyhovuje mu byť cez noc aktívny a cez deň odpočívať. Ranné vtáčatá naopak radšej pracujú skoro od rána cez deň, ale večer už sú skoro v posteli.

čítať viac