späť na zoznam článkov

Poruchy spánku - čásť 2. Hypersomnia

Hypersomnia je úplným opakom insomnie, o ktorej sme písali v prvom diele. Jedná sa o patologicky zvýšenú spavosť, ktorá sa prejavuje nadmernou spavosťou v priebehu dňa.

Poruchy spánku - hypersomnia

Príznaky

Hlavným príznakom hypersomnie je nadmerná denná spavosť. Pokiaľ sa objavuje iba nárazovo (spánkový deficit) či občasne, ide iba o nevyspatosť. O hypersomnii hovoríme v prípade, že tento stav pretrváva dlhšie ako mesiac. Nadmernou spavosťou potom rozumieme stav, kedy človek spí viac, než je bdelí. To zahŕňa časové obdobie dlhšie ako 12 hodín denne. Jedinec nie je schopný kontrolovať zaspávanie počas dňa, čo ho môže ohroziť na živote.

Hypersomniou trpí zhruba 5% populácie a predstavuje závažný problém pre kvalitu života človeka.

Nadmerná spavosť býva obvykle príznakom nejakej choroby, avšak môže byť aj ochorením samo o sebe. Delíme ju na dva základné druhy.

Primárna hypersomnia

Primárna hypersomnia býva spôsobená poškodením mozgu

Sekundárna hypersomnia

Sekundárna hypersomnia má iné príčiny:

  • Nadbytok melatonínu v krvi
  • Ochorenie tráviaceho traktu
  • Depresia a iné psychické poruchy
  • Schizofrénia
  • Rakovina a nádorové ochorenia
  • AIDS
  • Dlhodobé prepracovanie a vypätie
  • Tehotenstvo
  • Únavový syndróm
  • Obštrukčné spánkové apnoe
  • Hormóny a poruchy štítnej žľazy

Ďalej sa hyporsomnia delí na ďalšie podkategórie, ktorými sú narkolepsia, idiopatická hypersomnia, postraumatická a recidivujúca hypersomnia

Narkolepsia je zvýšená spavosť s halucináciami a podrobne sa jej budeme venovať v nalesledujúcich dieloch seriálu.

Pri idiopatickej hypersomnii sa telo neregeneruje v priebehu spánku dostatočne a bez ohľadu na to, koľko hodín človek spal, sa okamžite po prebudení dostavuje pocit únavy a bolesti hlavy. Spánok kolíše medzi 12-16 hod. denne a jedinca trápia problémy s prebudením – často ho nezobudí ani budík.

Postraumatická hypersomnia sa môže rozvinúť v dôsledku nehody, pri ktorej bol poškodený mozog.

Recidivujúca hypersomnia je nadmerná spavosť, ktorá sa prejavuje v prechodných obdobiach, vždy zmizne, ale pravidelne sa vracia.

Typický priebeh hypersomnie

Nadmerná denná spavosť sa prejavuje nekontrolovateľnými a nutkavými záchvatmi spánku. Práve toto zaspávanie je najviac nebezpečným príznakom. Prichádza totiž neočakávane, človek sa mu nie je schopný ubrániť a neobmedzuje sa len na posteľ. Tieto stavy síce trvajú len niekoľko minút, ale napríklad pri riadení auta je to závažný problém. Preto nie je vhodné, aby takto postihnutý človek robil úkony, ktoré vyžadujú stálu pozornosť. Hypersomnik môže zaspať prakticky pri akejkoľvek činnosti, kľudne i v priebehu rozhovoru. S hypersomniou úzko súvisí zníženie kvality života. Spavosť totiž narušuje každú oblasť – či už profesijnú, alebo osobnú.

Pokiaľ chorý spí menej než „potrebuje“ je unavený, podráždený, náladový, v niektorých prípadoch aj agresívny- môže sa objaviť znížená teplota, nechutenstvo či psychické problémy

Lekárska pomoc

Človek, ktorý má dlhodobe nadmernú potrebu spánku, by mal navštíviť praktického lekára. Liečba hypersomnie závisí hlavne na príčine, ktorá ju spôsobuje. Pokiaľ je pvotná príčina vážnejšia choroba, musí vziať lekár do úvahy okrem nadmernej spavosti aj iné faktory, ktoré ju určite budú sprevádzať. S tým súvisia krvné testy, prípadne CT, EEG, či polysomnografia a iné vyšetrenia.

Pre potlačenie únavy a zaspávania, lekári predpisujú stimulanty, ktoré človeka udržia v bdelom stave. Taktiež zlepšujú schopnosť koncentrácie. Ďalšiu skupinu liečiv predstavujú antidepresíva.

Ako si pomôcť sám?

Vzhľadom k tomu, že na hypersomnii sa veľkou mierou podieľa psychický stav, je potreba sa zamerať na svoj život. Niekedy je depresia skrytá a človek si ju plne neuvedomuje, napriek tomu je prítomná. Pokiaľ pociťujete nespokojnosť so svojim životom, máte často pocity úzkosti, alebo len veľa povinností a žiaden voľný čas, spozornite. Skúste podniknúť kroky k tomu, aby ste mali viacej času na seba, na svoje koníčky. Niekedy je to zmena práce, inokedy zmena prostredia, v ktorom sa obvykle pohybujete. Pomôcť môžu i meditácia, joga, liečiteľ, či svojpomocná literatúra. Na kvalitu života i spánku sa môže odraziť i pohodlný matrac, príjemné prikrývky a lôžkoviny všeobecne.

Snažte sa dodržovať životosprávu. Veľa pite, pravidelne jedzte. Pokiaľ by ste sa zanedbávali, nadmernej potreby spánku sa nezbavíte. Keď telo nemá dostatok živín primaných z potravy, snaží sa energiu doplniť inak – spánkom. Za únavou tiež môžu byť tiež chýbajúce vitamíny D, alebo zinok.

Pomocníkom tiež môže prírodná liečba. Osvedčeným pomocníkom pre pacientov s hypersomniou sa stal zelený čaj, ktorý obsahuje veľké množstvo kofeínu. Tiež sa môžete v priebehu dňa osviežovať – napr. studená sprcha.

Posledná pomoc, akokoľvek absurdné sa to zdá, je fyzická aktivita. Pravidelným cvičením sa do teľa vyplavujú hormóny, ktoré telo nabudí a spôsobí to, že telo nebude unavené.


Posledné články

5 krokov ku zdravému spánku

Predstavujeme jednoduchý súhrn najdôležitejších krokov, ktoré vedú k dokonalému a predovšetkým zdravému spánku.

čítať viac

Nočná cesta na toaletu: Vyberte úsporné a efektívne LED osvetlenie

Poznáte to. Prebudíte sa uprostred hlbokej noci a viete, že pokračovať v spánku proste nemôžete. Potme hľadáte pod posteľou papuče, palcom kopnete do nočného stolíka. Zaskučíte bolesťou a nechtiac zobudíte svoj spiaci proťajšok. Rýchlo otvárate dvere na chodbu a udriete sa do čela. Prečo tu nie je aspon malinké svetlo?
čítať viac

Diskusia k článku



zadaný email nebude pri oktázke zobrazený