späť na zoznam článkov

Nechajte sa ukolísať k spánku prírodou

Nespavosť je v poslednej dobe veľkým problémom, s ktorým sa stretávajú všetky vekové kategórie. Rada pacientov na ich zmiernenie užíva lieky z radov hypnotík. Tie sú však pri dlhšom užívaní návykové a navyše majú celú škálu nežiaducich účinkov. Pritom príroda ponúka veľa možností, ako si pomôcť ku rýchlemu zaspávaniu a kvalitnejšiemu spánku. Už naše babičky vedeli, ako sa s nespavosťou hravo vyrovnať... Pomocou bylín!

Čaje a tinktúry

Lipový kvet

Kvet z lipy je ľuďom známy už veľmi dlho a je využívaný predovšetkým pre svoje antioxidanty a látky potláčajúce zápal. Nielen, že účinne pôsobí proti nachladnutiu a rôznym chorobám dýchacích ciest, ale taktiež je výborný pri žalúdočných kŕčoch. Čo sa týka nespavosti, lipový kvet uvoľňuje, teda vás zbaví stresu, nervozity a podráždenosti. Z kvetu môžete pripraviť kúpeľ i lahodný čaj.

Mäta prieporná

Mäta je ďalšou bylinou, ktorá má široké spektrum blahodarných účinkov na ľudský organizmus. Okrem potláčania stresu, bolestí hlavy a nespavosti, vám pravidelné pitie mätového čaju výrazne zlepší činnosť tráviaceho systému, pečene, pankreasu a žlčníka.

Tip na prípravu: Zmiešajte 30g mäty priepornej, 30g medovky lekárskej, 10g feniklu obecného a 5g koreňa valeriány. Odoberte 2 čajové lyžičky, prilejte 250ml horúcej vody a vylúhujte.

Valeriána lekárska

Táto zázračná bylina by mala byť medzi prvými, po ktorých siahnete, keď večer nemôžete zaspať. Totiž vie vyrovnávať hladinu kľúčových látok v mozgu, a pritom nespôsobuje závislosť. Valeriána vám pomôže nielen s nespavosťou, ale taktiež so stresom a úzkosťou. Zakúpiť ju môžete buď vo forme čaju alebo ako bylinnú tinktúru. U valeriány platí, že by sa nemala používať dlhšie ako 3 týždne.

Tip na prípravu: Dajte 5g koreňa valeriány lekárskej do 200ml studenej vody, nechajte 24 hodín vylúhovať a sceďte. Vypite pred ľahnutím do postele.

Chmeľ otáčavý

Chmeľ je ideálna rastlina na celkové ukľudnenie nervového systému. Ukľudňuje nervy, tlmí všetku aktivitu a hystériu, usmerňuje podráždenosť. Chmeľ možno užívať v tinktúrach, extraktoch či čajoch. Najlepšie pôsobí v kombinácii s ostatnými bylinami.

Tip na prípravu: Zmiešajte 30g šišiek chmeľu, 20g medovky lekárskej a 20g kvetov harmančeka. Odoberte 2 čajové lyžičky a tie zalejte 250ml vriacej vody a vypite po vychladnutí pred spaním.

Medovka lekárska

Je asi najznámejšou bylinkou používanou pri nespavosti. Je naozaj všestranná – ukľudňuje neurózy, búšenie srdca i rôzne psychické záchvaty. Pomôže vám pri hystérii i pri depresívnych stavoch. Okrem toho má blahodárny vplyv i na rôzne zápalové ochorenia. Stačí pred spaním vypiť medovkový čaj.

Tip na prípravu: Zmiešajte 35g valeriány lekárskej, 30g vachty trojlistej a 35g mäty priepornej a 30g medovky. Zo zmesi odoberte 1 čajovú lyžičku a prilejte 200ml vriacej vody. Sceďte a pite dvakrát denne.

Ľubovník bodkovaný

Ľubovník je významnou bylinou ľudového liečiteľstva. Má silný účinok a hravo si poradí s akoukoľvek formou psychickej nepohody – či už vás trápi úzkosť, depresia, melanchólia, stres alebo rôzne iné psychózy. Má sedatívny a ukľudňujúci dopad na celú nervovú sústavu a dokáže hravo ukolísať ku spánku.

Kúpele

Ďalšou možnosťou je bylinky spariť v kúpeli a okúpať sa v nich. Nielen, že ukľudňujúce látky preniknú do kože, ale taktiež výpary z nich vám pomôžu, rovnako ako je to v prípade aromaterapie.

Tip na prípravu:

  • Priveďte do varu 1l vody a zalejte s ním 100g valeriány. Nechajte odstáť asi 10minút, potom sceďte a vylejte do kúpeľa. Postačí 15 minút v kúpeli a bude sa vám príjemne zaspávať.
     
  • Priveďte do varu 5l vody a pridajte 500g ovsenej slamy. Povarte asi 15 minút a sceďte do vane. Kúpeľ vykonávajte tesne pred spaním.

Iné užitočné rady

Pri problémoch s nespavosťou zvýšte príjem vitamínu B5 – ten nájdete v sušených marhuliach, jablkách, cenným zdrojom sú i sušené figy alebo pečeň.

Na večer už moc nejedzte – plný žalúdok spôsobuje nekľudný spánok. Najlepšie večerať do polosýta.

Zamerajte sa na správnu spánkovú hygienu. Choďte každý deň spať v rovnakú hodinu, vytvorte si návyky, ktoré vám budú spánok asociovať. Medzi takéto návyky môže patriť napríklad kúpeľ, čítanie knihy atď.

Nezabúdajte na prostredie, v ktorom zaspávate. V spálni by mala byť dostatočná tma, odneste všetku elektroniku a iné rušivé elementy. Taktiež zvážte, či máte vhodnú posteľ a matrace, ktoré sú dostatočnou oporou tela.

Nespavosť zaháňa aj teplé mlieko s maslom a lyžičkou medu.

Pred spaním neriešte problémy, vyhnete sa stresu, hádkam a iným veciam, ktoré by mohli ohroziť vašu duševnú pohodu.

Na trhu sú dostupné rôzne druhy bylinných vankúšikov, ktoré vám svojou vôňou uľahčia zaspávanie. Medzi tie najúčinnejšie patria levanduľové. Využiť môžete i vonné sviečky, ktoré navodia tú správnu atmosféru pre kľudný spánok.


Posledné články

Ako vybrať vhodný vankúš?

Vankúš pomáha držať hlavu v správnej pozícii, zabraňuje bolestiam hlavy, ramien, šije a dokonca aj chrápaniu. Ponuka vankúšov sa stále rozširuje, preto môže byť výber toho najvhodnejšieho trochu oriešok. Rozlišujeme vankúše podľa materiálu, tvaru a dokonca aj ich výšky.

čítať viac

Prečo nie je dobre spať so svojími domácimi miláčikmi?

Ak ste hrdými majiteľmi domáceho maznáčika zdieľate s ním pravdepodobne obývaciu izbu, spálňu, nábytok a vlastne všetok svoj priestor. Zrejme s ním sledujete televíziu z pohovky a často aj líhajú k spánku v posteli.

čítať viac

Diskusia k článku



zadaný email nebude pri oktázke zobrazený