späť na zoznam článkov

Nechajte sa ukolísať k spánku prírodou

Nespavosť je v poslednej dobe veľkým problémom, s ktorým sa stretávajú všetky vekové kategórie. Rada pacientov na ich zmiernenie užíva lieky z radov hypnotík. Tie sú však pri dlhšom užívaní návykové a navyše majú celú škálu nežiaducich účinkov. Pritom príroda ponúka veľa možností, ako si pomôcť ku rýchlemu zaspávaniu a kvalitnejšiemu spánku. Už naše babičky vedeli, ako sa s nespavosťou hravo vyrovnať... Pomocou bylín!

Čaje a tinktúry

Lipový kvet

Kvet z lipy je ľuďom známy už veľmi dlho a je využívaný predovšetkým pre svoje antioxidanty a látky potláčajúce zápal. Nielen, že účinne pôsobí proti nachladnutiu a rôznym chorobám dýchacích ciest, ale taktiež je výborný pri žalúdočných kŕčoch. Čo sa týka nespavosti, lipový kvet uvoľňuje, teda vás zbaví stresu, nervozity a podráždenosti. Z kvetu môžete pripraviť kúpeľ i lahodný čaj.

Mäta prieporná

Mäta je ďalšou bylinou, ktorá má široké spektrum blahodarných účinkov na ľudský organizmus. Okrem potláčania stresu, bolestí hlavy a nespavosti, vám pravidelné pitie mätového čaju výrazne zlepší činnosť tráviaceho systému, pečene, pankreasu a žlčníka.

Tip na prípravu: Zmiešajte 30g mäty priepornej, 30g medovky lekárskej, 10g feniklu obecného a 5g koreňa valeriány. Odoberte 2 čajové lyžičky, prilejte 250ml horúcej vody a vylúhujte.

Valeriána lekárska

Táto zázračná bylina by mala byť medzi prvými, po ktorých siahnete, keď večer nemôžete zaspať. Totiž vie vyrovnávať hladinu kľúčových látok v mozgu, a pritom nespôsobuje závislosť. Valeriána vám pomôže nielen s nespavosťou, ale taktiež so stresom a úzkosťou. Zakúpiť ju môžete buď vo forme čaju alebo ako bylinnú tinktúru. U valeriány platí, že by sa nemala používať dlhšie ako 3 týždne.

Tip na prípravu: Dajte 5g koreňa valeriány lekárskej do 200ml studenej vody, nechajte 24 hodín vylúhovať a sceďte. Vypite pred ľahnutím do postele.

Chmeľ otáčavý

Chmeľ je ideálna rastlina na celkové ukľudnenie nervového systému. Ukľudňuje nervy, tlmí všetku aktivitu a hystériu, usmerňuje podráždenosť. Chmeľ možno užívať v tinktúrach, extraktoch či čajoch. Najlepšie pôsobí v kombinácii s ostatnými bylinami.

Tip na prípravu: Zmiešajte 30g šišiek chmeľu, 20g medovky lekárskej a 20g kvetov harmančeka. Odoberte 2 čajové lyžičky a tie zalejte 250ml vriacej vody a vypite po vychladnutí pred spaním.

Medovka lekárska

Je asi najznámejšou bylinkou používanou pri nespavosti. Je naozaj všestranná – ukľudňuje neurózy, búšenie srdca i rôzne psychické záchvaty. Pomôže vám pri hystérii i pri depresívnych stavoch. Okrem toho má blahodárny vplyv i na rôzne zápalové ochorenia. Stačí pred spaním vypiť medovkový čaj.

Tip na prípravu: Zmiešajte 35g valeriány lekárskej, 30g vachty trojlistej a 35g mäty priepornej a 30g medovky. Zo zmesi odoberte 1 čajovú lyžičku a prilejte 200ml vriacej vody. Sceďte a pite dvakrát denne.

Ľubovník bodkovaný

Ľubovník je významnou bylinou ľudového liečiteľstva. Má silný účinok a hravo si poradí s akoukoľvek formou psychickej nepohody – či už vás trápi úzkosť, depresia, melanchólia, stres alebo rôzne iné psychózy. Má sedatívny a ukľudňujúci dopad na celú nervovú sústavu a dokáže hravo ukolísať ku spánku.

Kúpele

Ďalšou možnosťou je bylinky spariť v kúpeli a okúpať sa v nich. Nielen, že ukľudňujúce látky preniknú do kože, ale taktiež výpary z nich vám pomôžu, rovnako ako je to v prípade aromaterapie.

Tip na prípravu:

  • Priveďte do varu 1l vody a zalejte s ním 100g valeriány. Nechajte odstáť asi 10minút, potom sceďte a vylejte do kúpeľa. Postačí 15 minút v kúpeli a bude sa vám príjemne zaspávať.
     
  • Priveďte do varu 5l vody a pridajte 500g ovsenej slamy. Povarte asi 15 minút a sceďte do vane. Kúpeľ vykonávajte tesne pred spaním.

Iné užitočné rady

Pri problémoch s nespavosťou zvýšte príjem vitamínu B5 – ten nájdete v sušených marhuliach, jablkách, cenným zdrojom sú i sušené figy alebo pečeň.

Na večer už moc nejedzte – plný žalúdok spôsobuje nekľudný spánok. Najlepšie večerať do polosýta.

Zamerajte sa na správnu spánkovú hygienu. Choďte každý deň spať v rovnakú hodinu, vytvorte si návyky, ktoré vám budú spánok asociovať. Medzi takéto návyky môže patriť napríklad kúpeľ, čítanie knihy atď.

Nezabúdajte na prostredie, v ktorom zaspávate. V spálni by mala byť dostatočná tma, odneste všetku elektroniku a iné rušivé elementy. Taktiež zvážte, či máte vhodnú posteľ a matrace, ktoré sú dostatočnou oporou tela.

Nespavosť zaháňa aj teplé mlieko s maslom a lyžičkou medu.

Pred spaním neriešte problémy, vyhnete sa stresu, hádkam a iným veciam, ktoré by mohli ohroziť vašu duševnú pohodu.

Na trhu sú dostupné rôzne druhy bylinných vankúšikov, ktoré vám svojou vôňou uľahčia zaspávanie. Medzi tie najúčinnejšie patria levanduľové. Využiť môžete i vonné sviečky, ktoré navodia tú správnu atmosféru pre kľudný spánok.


Posledné články

Správny čas na výmenu vašich lôžkovín práve nastal.

Aj v lôžkovinách nájdeme niekoľko rozdielov, ktoré by ste mali poznať a pri výbere ložkovín sa nimi riadiť. Vedeli ste napríklad, že existujú tri druhy ložkovín? Alebo, že aj lôžkoviny môžu zabezpečovať stálu teplotu v lôžku? Tiež ste možno netušili, že lôžkoviny by sme mali meniť podľa ročných období. Je to pre vás novinka? Poďme sa na lôžkoviny pozrieť zblízka.
čítať viac

Ako ovplyvňuje šport kvalitu nášho spánku?

Spánok je základnou fyziologickou potrebou. V priebehu spánku regenerujeme, relaxujeme a obnovujeme energiu. Dlhodobý nedostatok spánku má veľký vplyv na naše zdravie a fyzičku. Dá sa teda povedať, že spánok ovplyvňuje náš výkon v akomkoľvek športe.
čítať viac