späť na zoznam článkov

Spacie pozície ovplyvňujú zdravie. Môže liečiť astmu, bolesť hlavy aj pálenie záhy

Celú tretinu nášho života strávime spánkom. To, že jeho nedostatok môže výrazne ovplyvniť naše zdravie, je známa vec. Čo ale vie málokto je to, že zdravotný stav ovplyvňuje aj spánková pozícia.

Celých deväťdesiatpäť percent ľudí zaspáva večer čo večer v rovnakej pozícii. Každá z možných pozícií má ale z dlhodobého hľadiska prekvapivý vplyv na zdravie. Ten popísali odborníci na serveri Daily Mail.

 

Stabilizovaná poloha

Pozitívne: gastro refluxnej choroby - pálenie záhy

Poloha na boku, známa ako stabilizovaná poloha, pozitívne ovplyvňuje trávenie, tvrdí Jim Horne z výskumného centra spánku na Loughborough University. Znižuje totiž riziko gastro-refluxnej choroby, ktoré súvisia s tým, že žalúdočné kyseliny stúpajú do pažeráka. Tento únik kyseliny zo žalúdka je spôsobený oslabeným prechodom medzi žalúdkom a pažerákom a spúšťa pálčivú bolesť.

Pri štúdiu pacientov trpiacich pálením záhy na Graduate Hospital vo Philadelphii sa ukázalo, že pri spaní na pravom boku trvá dlhšie, než žalúdočné kyseliny z pažeráka ustúpia späť do žalúdka, poloha na ľavom boku je tak vhodnejšia.


Negatívne: vrásky

Aj keď poloha na boku pomáha od problémov s bolesťami brucha a pálením záhy, pridá vám roky, aj keď len obrazne. Dennis Wolf, člen britskej asociácie dermatológov vysvetľuje, že pri tejto polohe je kladený zvýšený tlak na nosoústne ryhy, ktoré bežia z kútikov nosa a pokračujú po stranách úst (sú známe ako vrásky smiechu).

Podľa toho, na ktorom boku zvyčajne spíte, môže byť linka na rovnakej strane úsmevu hlbšia a výraznejšia. Je to výsledok dlhodobo vankúšom stlačenej tváre.

Riešenie: Ak problémy s trávením neustupujú, spite tak, aby hlava bola vyššie než žalúdok. Proti vráskam je podľa niektorých odborníkov dobré použiť vankúše z hodvábu, ale sú to len domnienky.

 


Pozícia na chrbte

Pozitívne: artritída

"Spanie na chrbte je dobrá voľba pre tých, ktorí trpia artritídou a bolesťami kĺbov," hovorí fyzioterapeutka Sammy Margová. To preto, že spanie na chrbte rozdeľuje váhu rovnomerne po celom tele, bez toho aby vytváralo tlak na určitú oblasť.



Negatívne: astma, chrápanie, spánková apnoe, srdcové choroby

"V polohe na chrbte sa svaly v čeľusti a jazyku uvoľnia, tie vplyvom gravitácie klesajú. To stlačí krk, ten sa zúži, čo vedie k vibráciám a chrápaniu," varuje John Shneerson, riaditeľ Centra spánku v nemocnici Papworth v Cambridge. To platí najmä pre ľudí s nadváhou, kde je váha brady (často takzvanej dvojitej) väčšia.

Spánková apnoe je vážnejší stav, kedy sa hrdlo uzavrie úplne, čo vedie k občasným prestávkam v dýchaní, ktoré trvajú po dobu desiatich sekúnd alebo viac. Opäť platí, že to zhoršuje spanie na chrbte, kvôli pôsobeniu gravitácie na krk.

Ľudia, ktorí spia na chrbte, tiež dýchajú rýchlejšie ako v akejkoľvek inej polohe spania, a ich telesné tkanivá sa odkysličujú. To môže zhoršiť dýchacie a obehové problémy, vrátane astmy a ochorení srdca.

Riešenie: Investujte do dobrého vankúša a matraca, ktoré poskytnú vášmu krku a ramenám dostatočnú oporu. Proti chrápaniu pomôže umiestniť vankúš do hornej časti chrbta, čo vás prinúti častejšie meniť polohy.

 


Poloha plodu

Pozitívne: bolesti v krížoch

Pozícia na boku s kolenami pri tele je veľmi obľúbená a je veľmi vhodná pre úľavu od bolesti chrbta, a to najmä bolesti v krížoch. Počas dňa sa v dôsledku gravitácie namáhajú platničky. Počas spania v tejto pozícii si od tlaku oddýchnu a voda v tele ich pomôže "opraviť".


  


Negatívne: bolesť krčnej chrbtice, bolesti hlavy

Fyzioterapeutka Sammy Margová však zdôrazňuje, že je dôležité uistiť sa, že krk je v rovnakej línii ako chrbtica. Inými slovami, zabezpečiť, že váš vankúš nie je príliš vysoký alebo nízky. To by mohlo viesť k napätiu svalov a nervov v oblasti krku, čo spôsobuje bolesti hlavy a krku.

Riešenie: "Kúpte si vankúš, ktorý správne vyplní medzeru medzi ramenami a krkom a pomôže zabrániť napätiu krčných svalov, ktoré vedú k bolesti hlavy. Spýtajte sa partnera, či je váš krk a chrbtica v jednej priamke. Vankúš medzi kolenami prispeje k udržaniu chrbtice v rovnej polohe a zabráni nežiaducemu krúteniu bokov a panvy, "hovorí Sammy Margo.

 


Poloha v náručí

Pozitívne: zníženie stresu

Spať v náručí druhého tak, že on svojím telom kopíruje vaše telo, veľmi posilňuje vzťah. Podľa štúdie amerického neurológa a psychológa James Coana sa navyše zistilo, že fyzický dotyk, dokonca aj keď spíte, môže znížiť stres, a to u mužov i žien.


Negatívne: otlaky a preležaniny

Avšak nutnosť prispôsobiť sa v pozícii druhému vás môže nútiť k polohám, v ktorých je zvýšené napätie vo svaloch a kĺboch.

Spanie na boku s partnerom pred či za vami môže spôsobiť bolesť chrbta v ramenách. Keď na viac zaspíte na partnerovom ramene alebo na hrudníku, často to znamená, že váš krk nie je v línii s chrbticou, čo vedie k bolestiam svalov v oblasti krku.

Riešenie: Pri zdieľaní postele s partnerom je dôležité, aby ste boli trochu sebci. Nájdite si dobrú východiskovú pozíciu, ktorá je pre vás pohodlná, aj keď to znamená, že vzdialenosť medzi vami sa zväčší, "hovorí Sammy Margová. Pokiaľ to ide, vyberte si aj svoj typ matraca. Niektorí výrobcovia ponúkajú možnosť spojiť dva rôzne matrace zipsom.

 


Poloha na bruchu

Pozitívne: prevencia proti chrápaniu

Spanie na bruchu pomáha ako prevencia proti chrápaniu, pretože sa neprehýbajú svaly na krku vplyvom gravitácie.


Negatívne: škrípanie zubov, bolesť a necitlivosť rúk

Bohužiaľ spanie na bruchu ponúka najlepšie podmienky pre škrípanie zubov, takže ak ním trpíte, snažte sa nájsť skôr inú polohu. Pozícia tiež môže spôsobiť problémy s nervami v hornej časti tela. Často máme totiž pod hlavou príliš veľa či naopak príliš málo vankúšov, čo môže spôsobiť kompresiu nervov, a to zvlášť u starších ľudí, tvrdia odborníci.

Tiež je pri tejto pozícii nerovnomerne zaťažená jedna časť tela, a to podľa toho, na ktorú stranu máte vytočenú hlavu. To z dlhodobého hľadiska zvyšuje pravdepodobnosť artritídy stavcov. Zužujú sa totiž kanály, kadiaľ nervy vedú.

Ľudia spiaci v tejto pozícii si často sťažujú na necitlivosť a brnenie v prstoch na rukách.

Riešenie: Môžete spať s vankúšom vedúcim od žalúdka až po ramená, čo môže zabrániť nechcenému vyklenutiu chrbtice. Kúpte si aj odpružený matrac s penou, ktorá poslúži lepšie než len samotný odpružený matrac.

 



Zdroj: http://www.novinky.cz/zena/zdravi/233334-spaci-pozice-ovlivnuje-zdravi-muze-lecit-astma-bolest-hlavy-i-paleni-zahy.html


Posledné články

Nočné smeny, ako sa lepšie vyspať? 2.diel

Každý znáša striedanie smien inak. Pre niekoho je oveľa ľahšie zvládať nočnú smenu a vyhovuje mu byť cez noc aktívny a cez deň odpočívať. Ranné vtáčatá naopak radšej pracujú skoro od rána cez deň, ale večer už sú skoro v posteli.

čítať viac

Nočné smeny, ako sa lepšie vyspať?

Veľká časť zamestnaní sa bohužiaľ, nezaobíde bez striedania ranných, popoludňajších a nočných smien, alebo sa jedná o tzv. dvanástky, kedy sa striedajú iba denné a nočné smeny. Pri striedaní smien je neustále narušovaný váš režim a to prináša telu veľkú fyzickú aj psychickú záťaž.

čítať viac