späť na zoznam článkov

Nočné smeny, ako sa lepšie vyspať? 1.diel

Veľká časť zamestnaní sa bohužiaľ, nezaobíde bez striedania ranných, popoludňajších a nočných smien, alebo sa jedná o tzv. dvanástky, kedy sa striedajú iba denné a nočné smeny. I keď budete mať náročné zamestnanie, ale pracovať budete iba cez deň, je to lepšie ako nočné smeny z jedného jednoduchého dôvodu - telo si zvykne. Oproti tomu pri striedaní smien je neustále narušovaný váš režim a to prináša telu veľkú fyzickú aj psychickú záťaž.

Nočné smeny, ako sa lepšie vyspať?

Riziká sú väčšie, ako sa zdá

Spánková nepravidelnosť môže mať väčší dopad na vaše telo a predovšetkým tiež psychiku, než sa na prvý pohľad zdá. Podľa prieskumov počet zamestnaní na smeny v posledných rokoch vzrástol a častejšie sú v nich zamestnaní muži. Ženy však až tak veľmi nezaostávajú. Pokiaľ nepatríte k tým, ktorí si po niekoľkých týždňoch na striedanie smien "zvyknú", zbystrite. Nepravidelný režim vám môže spôsobovať hneď niekoľko zdravotných komplikácií, ako sú zažívacie ťažkosti, zhoršenie imunity, psychické ťažkosti a rôzne spánkové poruchy - nespavosť, Narkolepsia, Parasomnie a iné. O týchto poruchách sa môžete dočítať v našich ďalších článkoch. Čo teda robiť, aby ste nepravidelný režim lepšie zvládali? Čítajte ďalej.

Poslúchajte svoje telo


Každý človek je iný a má iné potreby. Nie je pravidlom, že človek musí spať 8 hodín, je to len orientačné, odporúčaná doba. Ak vášmu telu stačí 6 hodín, je to v poriadku, rovnako ako ak radi spíte 9 hodín. Každý sa cíti odpočinutý po určitej dobe spánku, na ktorú je zvyknutý. Preto tiež ak prídete ráno po nočnej domov, nie je nutné spať 8 hodín v kuse. Môžete si spánok rozdeliť napríklad do dvoch blokov a ani tieto bloky nemusia byť rovnako dlhé. Počúvajte svoje telo, pozorujte, čo vám vyhovuje viac a prispôsobte sa tomu.

Prostredie spánku = polovica úspechu

Spálňu prispôsobte činnosti, na ktorú sa práve chystáte - spánku. Čo najviac zatemnite a pokúste sa zbaviť všetkých okolitých zvukov. Niektorým ľuďom dokonca vyhovujú aj štuple do uší. Pozor tiež na modré svetlo, ktoré vyžarujú obrazovky. Počítač, televíziu a iné prístroje by ste ideálne nemali mať ani v spálni. Aj telefón prestaňte používať aspoň hodinu pred zaľahnutím do postele.

Teplý kúpeľ s čajom a soľou do kúpeľa


Ak sa po príchode domov necítite unavení, mohol by vám so zaspávaním pomôcť teplý kúpeľ so soľou s nejakou príjemnou vôňou, ideálna je napríklad levanduľa. Do ruky si vezmite medovkový čaj a relaxujte. Navnadíme sa tak na spánok a rýchlejšie zaspíte.

Ďalšie rady, ako sa vysporiadať so spánkom po nočnej smene nájdete v druhej časti tohto článku - Nočné smeny, ako sa lepšie vyspať? 2. diel


Posledné články

Správny čas na výmenu vašich lôžkovín práve nastal.

Aj v lôžkovinách nájdeme niekoľko rozdielov, ktoré by ste mali poznať a pri výbere ložkovín sa nimi riadiť. Vedeli ste napríklad, že existujú tri druhy ložkovín? Alebo, že aj lôžkoviny môžu zabezpečovať stálu teplotu v lôžku? Tiež ste možno netušili, že lôžkoviny by sme mali meniť podľa ročných období. Je to pre vás novinka? Poďme sa na lôžkoviny pozrieť zblízka.
čítať viac

Ako ovplyvňuje šport kvalitu nášho spánku?

Spánok je základnou fyziologickou potrebou. V priebehu spánku regenerujeme, relaxujeme a obnovujeme energiu. Dlhodobý nedostatok spánku má veľký vplyv na naše zdravie a fyzičku. Dá sa teda povedať, že spánok ovplyvňuje náš výkon v akomkoľvek športe.
čítať viac