späť na zoznam článkov

Nočné smeny, ako sa lepšie vyspať? 1.diel

Veľká časť zamestnaní sa bohužiaľ, nezaobíde bez striedania ranných, popoludňajších a nočných smien, alebo sa jedná o tzv. dvanástky, kedy sa striedajú iba denné a nočné smeny. I keď budete mať náročné zamestnanie, ale pracovať budete iba cez deň, je to lepšie ako nočné smeny z jedného jednoduchého dôvodu - telo si zvykne. Oproti tomu pri striedaní smien je neustále narušovaný váš režim a to prináša telu veľkú fyzickú aj psychickú záťaž.

Nočné smeny, ako sa lepšie vyspať?

Riziká sú väčšie, ako sa zdá

Spánková nepravidelnosť môže mať väčší dopad na vaše telo a predovšetkým tiež psychiku, než sa na prvý pohľad zdá. Podľa prieskumov počet zamestnaní na smeny v posledných rokoch vzrástol a častejšie sú v nich zamestnaní muži. Ženy však až tak veľmi nezaostávajú. Pokiaľ nepatríte k tým, ktorí si po niekoľkých týždňoch na striedanie smien "zvyknú", zbystrite. Nepravidelný režim vám môže spôsobovať hneď niekoľko zdravotných komplikácií, ako sú zažívacie ťažkosti, zhoršenie imunity, psychické ťažkosti a rôzne spánkové poruchy - nespavosť, Narkolepsia, Parasomnie a iné. O týchto poruchách sa môžete dočítať v našich ďalších článkoch. Čo teda robiť, aby ste nepravidelný režim lepšie zvládali? Čítajte ďalej.

Poslúchajte svoje telo


Každý človek je iný a má iné potreby. Nie je pravidlom, že človek musí spať 8 hodín, je to len orientačné, odporúčaná doba. Ak vášmu telu stačí 6 hodín, je to v poriadku, rovnako ako ak radi spíte 9 hodín. Každý sa cíti odpočinutý po určitej dobe spánku, na ktorú je zvyknutý. Preto tiež ak prídete ráno po nočnej domov, nie je nutné spať 8 hodín v kuse. Môžete si spánok rozdeliť napríklad do dvoch blokov a ani tieto bloky nemusia byť rovnako dlhé. Počúvajte svoje telo, pozorujte, čo vám vyhovuje viac a prispôsobte sa tomu.

Prostredie spánku = polovica úspechu

Spálňu prispôsobte činnosti, na ktorú sa práve chystáte - spánku. Čo najviac zatemnite a pokúste sa zbaviť všetkých okolitých zvukov. Niektorým ľuďom dokonca vyhovujú aj štuple do uší. Pozor tiež na modré svetlo, ktoré vyžarujú obrazovky. Počítač, televíziu a iné prístroje by ste ideálne nemali mať ani v spálni. Aj telefón prestaňte používať aspoň hodinu pred zaľahnutím do postele.

Teplý kúpeľ s čajom a soľou do kúpeľa


Ak sa po príchode domov necítite unavení, mohol by vám so zaspávaním pomôcť teplý kúpeľ so soľou s nejakou príjemnou vôňou, ideálna je napríklad levanduľa. Do ruky si vezmite medovkový čaj a relaxujte. Navnadíme sa tak na spánok a rýchlejšie zaspíte.

Ďalšie rady, ako sa vysporiadať so spánkom po nočnej smene nájdete v druhej časti tohto článku - Nočné smeny, ako sa lepšie vyspať? 2. diel


Posledné články

Bojujte kvalitným spánkom proti jesenným depresiám

Letné dni sa s nami už pomaly lúčia a naše telo to vníma veľmi intenzívne. Deň sa začína skracovať a čoskoro sa už stmieva, ráno a večer je nám chladno, ale popoludní nás dokáže slniečko ešte poriadne zahriať. Už je to tak, jeseň sa hlási o svoje miesto.

čítať viac

Pokojný a zdravý spánok v tehotenstve – 3. trimester

Týždne plynú a vaše dieťatko v brušku rastie ako z vody. Tehotenské bruško sa zväčšuje a vy už vhodnú polohu pre spánok hľadáte stále horšie. Navyše ju zase za chvíľu musíte meniť a tak sa váš spánok skôr mení na prerušované driemanie. Ako sa teda ešte vyspať kvalitne ako bábätko príde na svet?
čítať viac