späť na zoznam článkov

Biely šum Vám môže pomôcť lepšie spať

Nedarí sa Vám zaspať? Prebúdzate sa rozlámaní hoci spíte na kvalitnom matraci alebo vankúši? Problém môže byť v prostredí, ktoré po celú noc narušuje Váš spánok. Pomôcť Vám môže biely šum! Skúsenosti s ním majú nielen mamičky od neutišitelných bábätiek, ale aj celý rad dospelých, ktorým sa zle spí.

Čo je to biely šum?

Biely šum (anglicky White Noise) je nerušivý monotónny zvuk v pozadí, ktorý prehluší iné zvuky. Pokiaľ Vás počas noci prebudí hluk, nemôže za to vlastne hluk samotný, na vine je v skutočnosti zmena hladiny hluku, ktorý je okolo Vás. Mozog teda prebudením zo spánku reaguje na zmenu intenzity alebo hlasitosti okolitých zvukov.

Podstata bieleho šumu

Už ste si niekedy všimli, že keď zaspávate v miestnosti, kde je úplné ticho, počujete každý zvuk v dome? Počujete, ako vedľa v miestnosti tikajú hodiny, ako vonku ide auto a podobne. Váš mozog všetky tieto zvuky zaznamenáva a spracováva ich. Zakaždým keď zaspíte, hlasnejšie zvuky Vás môžu prebudiť alebo váš spánok ovplyvňujú a narúšajú aj napriek tomu, že Vás napríklad úplne nezobudia.

Ako Vám biely šum môže pomôcť zaspať ?

Ak sa snažíte zaspať, môže Vás zmena hladiny zvuku vzbudiť, alebo Vám v prvom rade brániť v zaspávaní. Keď ale Vaša myseľ vníma konštantný zvuk, zameria sa naň a ďalšie okolité zvuky už nebude vnímať. To Vám pomôže ľahšie zaspať a je menej pravdepodobné, že váš spánok bude počas noci narušený.

K vytvoreniu bieleho šumu je možné využiť napríklad obyčajný vetrák alebo iný prístroj produkujúci jednotvárny nerušivý zvuk. My ale odporúčame vyskúšať niektorú z aplikácií pre chytré telefóny, ktorých je k dispozícii celý rad. Kedy pôjdete spať, pre iOS skúste aplikáciu NiteFan a pre Android je na stiahnutie zadarmo napríklad aplikácia White Noise Free.

Po navodení príjemnej atmosféry pre spánok bielym šumom zistíte, ako sú zvuky, ktoré inak bežne počujete znateľné a ako sa každé ráno budete prebúdzať oveľa viac oddýchnutý.


Posledné články

Pokojný a zdravý spánok v tehotenstve – 3. trimester

Týždne plynú a vaše dieťatko v brušku rastie ako z vody. Tehotenské bruško sa zväčšuje a vy už vhodnú polohu pre spánok hľadáte stále horšie. Navyše ju zase za chvíľu musíte meniť a tak sa váš spánok skôr mení na prerušované driemanie. Ako sa teda ešte vyspať kvalitne ako bábätko príde na svet?
čítať viac

Pokojný a zdravý spánok v tehotenstve – 2. trimester

V druhom trimestri tehotenstva dochádza k celkovému upokojeniu. Ranné nevoľnosti už ustupujú a vaše tehotenstvo vás zatiaľ nijako neobmedzuje. Aj napriek tomu je dobré dodržiavať niektoré zásady pre zdravý spánok.
čítať viac