späť na zoznam článkov

9 dôležitých vecí, na ktoré sa v spálni zamerať – časť 2

Je dôležité si uvedomiť, že jednu tretinu života prespíme. Túto dobu by sme nemali podceňovať, ale naopak začať sa zaujímať čo všetko môžeme urobiť pre zdravý spánok a tým pre kvalitnejší a dlhší život. V minulom článku sme si povedali, ako náš spánok ovplyvňuje napríklad teplota, tlak alebo svetlo. Aké sú ďalšie vplyvy, ktoré by sme mali v našej spálni eliminovať?

Vlhkosť:

Vlhkosť musí byť v medziach, kde na nás nepôsobí rušivo. Pri nízkej vlhkosti sa nielen zle zaspáva, ale dochádza k vysychaniu sliznice horných dýchacích ciest. Zo spania nás budí kašeľ, nutnosť sa napiť a vysušuje sa nám pokožka. Naopak vysoká vlhkosť, hlavne lôžka, nás potom núti sa prevaľovať a odkopávať.

TIP: S vlhkosťou v posteli nám pomôže sa vysporiadať správne vetraný matrac a taktiež kvalitná priedušná alebo termoregulačná prikrývka.

Pravidelnosť: základ úspechu...

V prípade spánku je pravidelnosť pre spánkový režim veľmi dôležitý. Pokým chodíte spať pravidelne v rovnakú dobu, v daný čas už sa Vaše telo psychicky pripravuje k odpočinku a relaxácií, ľahšie sa Vám zaspáva a telo dostáva potrebnú porciu spánku.

TIP: Vďaka pravidelnosti môžete ľahko dosiahnúť idiálnej doby spánku 6 až 8 hodín. Stále ale platí, že zásadným meradlom je kvalitný spánok.

Vôňa: nalaďte sa na spánok...

Čuch je ďalší zo zmyslov, bohužiaľ často zanedbávaný, ktorý hrá v spálni dôležitú rolu. Príjemná, osobitá avšak neinvazívná vôňa má pozitívny vplyv na náš spánok. Dokáže navodiť príjemnú atmosféru a ukľudniť našu myseľ pred zaspaním.

TIP: Nezabúdajte pred spánkom taktiež vyvetrať. Potreba čistého vzduchu bez nepríjemného pachu je predpokladom splnenia tzn. čuchovej pohody

Vôňa Sense: nalaďte sa na spánok...

Psychický stav: zbavte sa stresu…

K spánku by sme sa mali ukladať v dobrej psychickej pohode. Stres sa prejavuje na kvalite nášho spánku. Pokým možno, nezaoberajte sa pred spánkom stresujúcimi záležitosťami alebo skúste niektoré z osvedčených receptov na lepšie zaspanie - harmančekový čaj, horúci kúpeľ alebo teplé mlieko s medom.

TIP: Pred spánkom je dobré vypnúť, nevyvíjať veľkú fyzickú aktivitu a obmedziť príjem povzbudivých látok.

Hygiena: čistá a voňavá spálňa hrá prim...

Spálňa by mala byť čistá a voňavá a obklopený by sme mali byť materiálmi príjemnými na dotyk. Nemali by sme preto zabúdať na pravidelnú hygienu seba, ale taktiež našich lôžkovín a povlečenia.

TIP: S hygienou postele nám pomôžu taktiež chrániče matraca, ktoré možno ľahko oprať samostatne a účinne bráni znečisteniu matraca.


Posledné články

Bojujte kvalitným spánkom proti jesenným depresiám

Letné dni sa s nami už pomaly lúčia a naše telo to vníma veľmi intenzívne. Deň sa začína skracovať a čoskoro sa už stmieva, ráno a večer je nám chladno, ale popoludní nás dokáže slniečko ešte poriadne zahriať. Už je to tak, jeseň sa hlási o svoje miesto.

čítať viac

Pokojný a zdravý spánok v tehotenstve – 3. trimester

Týždne plynú a vaše dieťatko v brušku rastie ako z vody. Tehotenské bruško sa zväčšuje a vy už vhodnú polohu pre spánok hľadáte stále horšie. Navyše ju zase za chvíľu musíte meniť a tak sa váš spánok skôr mení na prerušované driemanie. Ako sa teda ešte vyspať kvalitne ako bábätko príde na svet?
čítať viac