späť na zoznam článkov

9 dôležitých vecí, na ktoré sa v spálni zamerať – časť 1

Spánok je základnou ľudskou potrebou, ktorú neoklameme. Znamená pre nás relax, odpočinok a regeneráciu, ovplyvňuje ho ale veľa faktorov ako je hluk, svetlo, psychika alebo každodenné starosti. Kvalita nášho spánku sa odrazí na kvalite nášho života a samozrejme i na kvalite nášho zdravia. Aby sme dosiahli kvalitný spánok, je nutné nepríjemné vplyvy eliminovať. Ktoré to sú a ako sa s nimi vysporiadať?

9 dôležitých vecí, na ktoré sa v spálni zamerať

Teplota v spálni: menej je viac

Optimálna teplota pre spánok, je zhruba o 2°C nižšia ako je bežná izbová teplota napr. obývacej izbe. Doporučujeme preto pred spánkom krátko ale intenzívne vyvetrať. Nezabudnite taktiež na prikrývku s vhodnou hrejivosťou, ktorá dokáže regulovať teplotu a vlhkosť v posteli i behom noci.

TIP: Pokým sa partneri nemôžu zhodnúť na rovnakej teplote, mali by si každí vybrať prikrývku s inou hrejivosťou, určite nie jednu veľkú.

Svetlo: nech je tma

Svetlo reguluje vylučovanie hormónu melatoním, ktorý riadi jednotlivé spánkové fázy. Preto je v miestnosti, kde spíme dôležité čo najväčšia tma. Okrem toho nás denné svetlo a slnečné lúče dokážu prebudiť skôr ako je nutné. Doporučujeme mať v oknách žalúzie, závesy alebo použiť spaciu masku, ktorá zabráni preniknutiu svetla.

TIP: Taktiež farba v spálni hrá dôležitú úlohu. Patria sem skôr tlmené ukľudňujúce odtiene.

Tlak: nenechajte sa obmedzovať

Dôležitým faktorom pre kvalitný spánok je správne zvolený matrac. Vhodný matrac nás nesmie nikde tlačiť, mal by kopírovať naše telo, mal by nám byť príjemný. Pokým nie je možné prekrviť niektoré časti tela, vznikajú tlakové body, máme tendenciu sa obracať a prevaľovať. Vďaka tomu spíme „nekľudný“ a náš odpočinok nemôže byť kvalitný.

TIP: Ak chcete telu umožniť maximálne prekrvenie celého tela, vyberajte matrac z pamäťovej peny, ktorý sa tvaruje presne podľa kriviek Vášho tela.

Hluk: radšej vypnite...

Hluk behom spánku, napríklad auta z ulice alebo partnerovo chrápanie, nás prebúdza a narušuje tak správny pomer medzi REM spánkom a hlbokým spánkom. Celkovo sa teda znižuje kvalita spánku a my sa ráno prebúdzame nevyspatí, unavení a podráždení.

TIP: Taktiež tikajúci budík dokáže narušiť naše zaspávanie. Pokým to ide, úplne vypnite alebo najlepšie odstráňte zo spálne rušivé elektronické prístroje.


Posledné články

Pokojný a zdravý spánok v tehotenstve – 3. trimester

Týždne plynú a vaše dieťatko v brušku rastie ako z vody. Tehotenské bruško sa zväčšuje a vy už vhodnú polohu pre spánok hľadáte stále horšie. Navyše ju zase za chvíľu musíte meniť a tak sa váš spánok skôr mení na prerušované driemanie. Ako sa teda ešte vyspať kvalitne ako bábätko príde na svet?
čítať viac

Pokojný a zdravý spánok v tehotenstve – 2. trimester

V druhom trimestri tehotenstva dochádza k celkovému upokojeniu. Ranné nevoľnosti už ustupujú a vaše tehotenstvo vás zatiaľ nijako neobmedzuje. Aj napriek tomu je dobré dodržiavať niektoré zásady pre zdravý spánok.
čítať viac